Facebook Ig Karpacz Ig Mielno

Dieta redukcyjna – jadłospis. O czym warto pamiętać?

Wiele osób szuka sprawdzonych sposobów na schudnięcie – zastanawia się, co jeść, o jakich porach i w jakich ilościach. Dieta redukcyjna ma zapewnić utratę masy ciała dzięki wprowadzeniu deficytu kalorycznego, należy jednak pamiętać, aby z rozwagą ograniczać ilość kalorii w swoich posiłkach. Co uwzględnia jadłospis na diecie redukcyjnej, jak ona przebiega i jakich efektów możemy się spodziewać?

Na czym polega dieta redukcyjna?

Założeniem diety redukcyjnej jest obniżenie kaloryczności dziennego jadłospisu o około 500 – 1000 kcal poniżej całkowitego zapotrzebowania organizmu. Głównym celem jej stosowania jest oczywiście spadek masy ciała – szczupła sylwetka to dziś wyznacznik piękna, ale część osób decyduje się ograniczyć posiłki ze względu na zwiększone ryzyko występowania niektórych chorób czy złe wyniki badań krwi.

 

Redukcja masy ciała powinna przebiegać stopniowo, nie tracąc więcej niż 1 kg masy ciała na tydzień. Najszybsze spadki notuje się w pierwszych tygodniach stosowania diety, później redukcja następuje wolniej. Nie należy się jednak demotywować, ponieważ jest to standardowy schemat i wystarczy tylko wytrwać w stosowaniu zaleceń diety redukcyjnej, aby osiągnąć wymarzoną wagę.

Dieta redukcyjna – jadłospis

Dieta redukcyjna oparta jest o podstawowe zasady zdrowego żywienia, które uwzględniają dostarczenie organizmowi wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Trzeba więc pamiętać o tym, aby spożywać posiłki zawierające węglowodany, białko i tłuszcze, ale w ograniczonych ilościach. Ułóżmy jadłospis w diecie redukcyjnej tak, aby w ciągu dnia spożywać 5 dań w regularnych odstępach czasu. Dieta zezwala również na niewielkie przekąski między posiłkami, ale muszą być one lekkie i nie można przekraczać wyznaczonej liczby kalorii dziennie.

 

Przykładem diety redukcyjnej jest dieta niskokaloryczna, bardzo efektywna w przypadku osób chcących stracić zbędne kilogramy. Poniżej przedstawiamy przykładowy jadłospis w diecie redukcyjnej:

 

Śniadanie:

  • płatki jaglane na mleku z truskawkami i bananem,
  • wędlina,
  • pasta z twarogu i ogórka ze świeżą kolendrą,
  • pieczywo razowe,

 

Drugie śniadanie:

  • sałatka z roszponki.

 

Obiad: 

  • krem z cukinii,
  • kotlety z kalafiora z kaszą bulgur,
  • warzywa grillowane.

 

Podwieczorek: 

  • gruszka pieczona z żurawiną.

 

Kolacja:

  • dorsz pieczony z warzywami,
  • carpaccio z pomidora z ziarnami słonecznika na roszponce,
  • sok owocowy.

 

Pamiętajmy, aby stosując dietę redukcyjną dostarczać organizmowi niezbędnych do prawidłowej pracy dawek witamin, minerałów i enzymów. Podstawą są warzywa i owoce bogate w błonnik, który przyspiesza oczyszczanie organizmu i wpływa pozytywnie na procesy trawienne. Bardzo ważne są również ryby zawierające niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe, a także rośliny strączkowe, które uzupełnią dietę o pełnowartościowe białko.

Dieta redukcyjna – sposób na utratę kilogramów

Stosując dietę niskokaloryczną, która jest także dietą redukcyjną, należy dziennie dostarczać organizmowi około 1500 kcal. Kuracja jest przede wszystkim zalecana osobom borykającym się z otyłością i nadwagą. Pamiętajmy, że poza dietą ważna jest także aktywność fizyczna – regularne spacery nie tylko poprawiają kondycję, ale też bardzo dobrze działają na nasze serce i mózg. Jeżeli potrzebujesz pomocy w przygotowaniu diety redukcyjnej i obliczeniu właściwego zapotrzebowania kalorycznego, zgłoś się do specjalistów z Instytutu Zdrowia SOFRA.