Zadbaj o zdrowie – jedz owoce!

Choć owoce dostępne są przez cały rok, a latem wyglądają wprost bajecznie na licznych straganach, to wciąż wiele osób chętniej sięga po batona lub hot doga, niż po pyszne truskawki, czereśnie czy gruszki. A przecież owoce to witaminowa bomba, pełna składników mineralnych i tak cennego dla zdrowia błonnika.

Dieta pozbawiona warzyw i owoców prędzej czy później odbije się niekorzystnie na naszym zdrowiu. Wysoko przetworzona żywność dostępna jest na wyciągniecie ręki. Ciepłe posiłki w pięć minut, bo podgrzane w opakowaniu w mikrofalówce, albo kupione po drodze w fast-foodzie, to tylko namiastka pełnowartościowego jedzenia. Takie dania zapewnią organizmowi duże ilości węglowodanów, białka, tłuszczów i chemicznych dodatków, które w końcu staną się przyczyną otyłości i wielu innych schorzeń. Tymczasem świeże, pachnące owoce mogą dostarczyć większości cennych składników, które zapewnią „bezawaryjną” pracę organizmu i pozwolą długo cieszyć się zdrowiem.

Śliwka, gruszka, banan, jabłko – witaminy w naturalnej postaci

Już same witaminy w owocach powinny być wystarczającym powodem, aby jeść je codziennie. Jednak ani fakt, że owoce są pyszne i orzeźwiające, ani słowa dietetyków, którzy zalecają jedzenie pięciu porcji warzyw i owoców dziennie, nie powodują gwałtownego wzrostu spożycia rodzimych jabłek, gruszek czy truskawek, a tym bardziej owoców spoza naszej strefy klimatycznej.

Jak podkreślają eksperci, różne rodzaje owoców dostarczają odmiennych wartości odżywczych, które utrzymują organizm człowieka w dobrym zdrowiu i kondycji.

Wśród nich znajdują się niemal wszystkie witaminy, a także niezliczone ilości flawonoidów, które są w stanie zwalczać wolne rodniki, a te, jak wiadomo, nie tylko przyspieszają procesy starzenia, ale także są powodem wielu chorób zagrażających bezpośrednio życiu człowieka. Owoce zawierają sporo składników wzmacniających odporność organizmu i odpowiadających za młody, piękny wygląd skóry.

Rodzaje owoców i ich znaczenie dla organizmu

Pierwszą grupą są owoce zielone, w których znajdują się duże ilości chlorofilu wspomagającego wątrobę i ułatwiającego procesy trawienia. Do tej grupy należą awokado, oliwki, kiwi czy agrest. Zarówno awokado, jak i oliwki, zawierają ogromne ilości zdrowych, nienasyconych kwasów tłuszczowych, które ułatwiają pracę serca. Oliwki zawierają także mnóstwo flawonoidów, co wzmacnia serce, trzustkę i przeciwdziała występowaniu niektórych procesów nowotworowych.

Na pytanie: Jaki owoc zawiera najwięcej witaminy C? – wiele osób odpowiada, że to cytryna. Niestety nie. To kiwi ma jej w sobie znacznie więcej. Z kolei agrest jest niedocenianym owocem, a to on jest dostarczycielem luteiny, niezbędnej do zachowania prawidłowej kondycji oczu.

Z kolei owoce czerwone zawierają bardzo dużo antocyjanów i likopenów, które spowalniają procesy starzenia, ale każdy gatunek ma też indywidualne zalety. Żurawina ma właściwości antybakteryjne i wspomaga walkę z infekcjami układu moczowego. Wiśnie to nie tylko bomba witaminowa, ale także melatonina ułatwiająca zasypianie. Maliny świetnie obniżają gorączkę, a arbuzy i zawarte w nich zeaksantyna i kryptoksantyna działają przeciwnowotworowo.

Czarne i fioletowe owoce i zawarte w nich antocyjany świetnie dotleniają i odżywiają mózg, pomagają w walce z miażdżycą naczyń krwionośnych.

Właściwości owoców czarnych są rzeczywiście zdumiewające. Borówki amerykańskie zawierają kwas elagowy, zapobiegający nowotworom płuc i przełyku. Jagody są świetnym lekarstwem na biegunkę, a aronia zapobiega nadciśnieniu, jaskrze i degradacji plamki żółtej w oku. Co ciekawe, zjedzenie 100 gramów czarnej porzeczki pokrywa 260% dziennego zapotrzebowania organizmu na witaminę C.

Całą listę uzupełniają owoce białe, czyli jabłka, banany i winogrona, będące kopalnią witamin oraz żółto-pomarańczowe owoce o ogromnych ilościach beta-karotenu, doskonałe w stanach przemęczenia. Wówczas należy jeść ananasy, mandarynki i cytrynę, której sam zapach łagodzi bóle głowy.